Friday, April 29, 2011

the awkward moment

when you feel too happy.
or contented





“She said, ‘I’m so afraid.’ And I said, ‘Why?,’ and she said, ‘Because I’m so profoundly happy, Dr. Rasul. Happiness like this is frightening.’ I asked her why and she said, ‘They only let you be this happy if they’re preparing to take something from you.’”

said Sofia Akrami, in The Kite Runner by Khaled Hosseini.



______________________________________________________________________________________

selalu juga saya merasa begitu.
begitu skeptikal dan paranoid sama perasaan gembira.
begitu bimbang dengan hati yang 'biasa-biasa saja'.
tidak terlalu sedih,
tidak dibebani gundah,
tidak terlalu gembira,
cuma biasa-biasa.

mungkin saya terlalu biasa memberitahu hati, saat dikurnia musibah atau ujian: "ini, hadiah dari Tuhan, tanda ingatanNya pada kamu Aishah...alangkah kamu patut bersyukur, dan berbahagia.

kesannya,
walau terjatuh luka di lutut,
walau ditolak jatuh ke gaung,

tanpa sedar,
saya mengucapkan alhamdulillah dan lantas tersenyum

ramai kan antara kita yang begitu?

saya terlalu rasa mesra dengan emosi gundah dan kesedihan yang panjang, hingga bila gembira dan suka datang bertandang, terlintas yang bukan-bukan di fikiran.

"Ya Allah, apakah ujian yang Kau persiapkan dengan sebegini banyak kegembiraan Kau kurniakan?"

"aishah...seronoknya kamu sekarang. Allah sudah melupakan?" (yang sebenarnya sering terjadi, saya yang melupakan) :(

bukan sekali dua,
benar-benar sedikit masa setelah terlintas di hati, tentang 'kenapa begitu aku gembira sekali'...
esok lusa,nah
datang duga bertimpa
datang khabar duka
datang ujian pemecah benteng bahagia
datang musibah yang buat saya terduduk lama.


rindu.
rindu pada rasa yang begitu.

seringnya, saat kita paling rapuh adalah saat paling kita berlari pulang ke pangkuanNya.

saat itulah,
sujud pun lebih lama
rukuk pun penuh pengharapan dan sarat doa,
al-fatihah belum habis dibaca, telekungnya sudah basah berair mata

saat kesedihan datang menyapa,
bagai dalam diri ombak yang menggila, tenang semula.
pelangi yang dimimpi jadi lebih bermakna.

saat berdukalah,
menulis menjadi seperti udara yang memberi nafas sempurna.
kalam Tuhan terasa diucapkan semua hanya pada kita.













.
dan saya merasa sungguh tidak patut.
untuk cuma merasa gembira sebenar-benarnya dengan kesedihan yang ada.

apa tidak ada nikmat Tuhan saat bahagia?
bahkan,
lebih lagi seringnya, kan?

kenapa tidak saya bawa rasa gembira bahagia suka, sebagai pemberat jiwa yang bisa melajukan langkah menujuNya?

kenapa tidak saya lebihkan hamdalah dan syukur setingginya saat tidak ada duka?
betapa,
betapa saya yang sebenarnya kufur akan nikmatnya
betapa saya yang sebenarnya berburuk sangka

apakah tidak kebahagiaan itu juga satu ujian?
membuatkan kita leka, lantas menguji sejauh mana taatnya hamba.








harapnya,
kali berikutnya saya merasa tidak selesa dengan gembira,
bersangka yang tidak-tidak sama riak tenang air di muara,
saya bisa menikmatinya secukup perlu
saya bisa bersyukur dengannya sedaya mampu

agar tidak ada pemberianNya yang saya dustakan,
agar tidak ada saatnya, Dia saya lupakan.




alangkah Tuhan punya aturan paling indah untuk setiap ciptaanNya.

aduhai.



inna ma'al usri yusra.



Indeed, with hardship [will be] ease.












.


And that it is He who makes [one] laugh and weep
(An-Najm: 43)




what more can i ask for?







err, tak habis tulis.
nantilah insha Allah.

selamat malam jumaat
:)




.

Monday, April 25, 2011

Assalamualaikum,

today's a big day.


doakan ya.






setiap hari pun.


.

Saturday, April 23, 2011

kekasih baru aishah

seperti yag dijanjikan,




kekasih baru.
bersama madu saya.
kekasih saya penyayang.

selepas aktiviti membuat doh dari tepung gandum.

resepi:
tiga cawan tepung gandum,
dua cawan garam,
satu cawan air,
satu sudu minyak masak.





ikhtilat.
madu yang lagi satu.

sangat romantik.





_________________________________________________________________

namanya syazlan
panggilannya alan.

pemalu orangnya
minum susu jam 12 tengah hari
dan 4 petang.

sangatcomel ketika tidur.






saya tak pernah jumpa lelaki seikhlas ini cintanya.





.

diam

menjaga lidah dari berkata-kata juga, adalah ibadah.



.

Friday, April 22, 2011

mimpi di subuh jumaat

Assalamualaikum warahmatullah,


1.
Aishah rindu kalian

2.
ada kekasih baru, insha Allah nanti malam aishah kasi tahu.

3.
Alhamdulillah, hari jumaat yang menyenangkan dalam kesibukan. beruntunglah kalian yang setiap Jumaat,, takwanya meningkat dari jumaat yang lepas. saya cemburu.
oh, zuhur tadi, Shaykh 'Abd Rahman ibn 'Abd Aziz As Sudais imamkan solat jumaat di Kuala Lumpur, masjid mana saya lupa. seronok juga tengok ramai teruja ambil gambar sheikh selepas solat. bukan main eksaited abang-abang dan pakcik2. aishah menonton di tv. jangan lupa isi khutbahnya: kita sujud pada Tuhan yang satu, kiblat yang satu, jadikan Rasulullah saw sebagai ikutan, serta sahabat baginda saw. perpaduan ummah menuju era khilafah.

4.
semoga Allah memberi hidayah pada mereka2 berjantina lelaki yang duduk di lorong2 dan kedai2 makan di waktu solat jumaat sedang berlangsung. saya anggap kalian musafir.
takutlah kamu mahu berurus niaga di waktu yang lain berkejar ke masjid. takut2, rezeki yang halal bertukar menjadi haram. buka kedai makan untuk si lelaki yang ponteng solat jumaat? gerai2 dijaga lelaki islam?

ingat mati
ingat mati

oh ya, awak yang begitu soleh, pergi ke masjid di hari jumaat, usahlah letak kereta tak tentu hala. kami yang perempuan masih dia atas jalan, jemput anak pulang dari sekolah. pening jugak. takut2 ada hati yang tak senang, pahala jumaat bertuar dosa.

5.
sedang sibuk hal pembukaan premis baru TASKA. di kementerian kerjaraya kuala lumpur. alhamdulillah umi diberi tender. nak buka taska baru bukan senang, pendaftaran, beli perabot, mencari guru baru dan segala macam hal kecil dan besar. banyak berurusan dengan kerajjan perlu segunung kesabaran. dari minggu lepas, selepas isya' aishah terus tidur. tiada maaf lagi, nak baca buku pun tak sempat nak habis satu ayat, sudah lelap. ke sana sini sepanjang hari. jam 1-2 pagi, terbangun dan tak dapat tidur. aduhai.
mohon doa kalian, moga Allah redha dengan setiap usaha kita.

6.
cik nilam!
semoga selamat semuanya. lepas ni perlu panggil puan, kan? :)

7.



abang si jannah, rayyan pula dimasukkan ke wad. di taska pun, ramai anak yang demam. sila beri anak2 minum air mineral dengan banyak ya. musim mungkin.

mohon didoakan kesembuhan buat al-rayyan dan anak-anak kita semua ya :)


8.
email, sms, dan message di inbox fb, aishah kadang2 sempat baca, kadang2 lupa. insya ALlah, akan cuba dibalas malam nanti ya!


9.
tidur siang sebelum zuhur namanya qailullah. tambah pula pagi tadi dihidang nasi lemak. janganlah kata "tak baik anak darA tidur matahari tegak". saya dah betul2 sakit kepala tadi.
ok, umi sudah call. perlu gerak sekarang.


nanti ya aishah jawab komen entry di bawah?




ok. belajar rajin2 dan seikhlas mungkin.



oh ya!
PESTA BUKU, PESTA BUKU! PESTA BUKU!



tata, aimisyu!



.

Sunday, April 17, 2011

tangan yang menyapa angin~








(kredit gambar untuk jurufotonya masing2. dari tumblr saya)





.
dia memilih untuk tunggu, dan menanti.
yakin dia:
angin yang membelai saat leka berbuai,
adalah bayu yang sama meninggikan layang-layang

.

dia memilih untuk sabar
dan percaya.
yakin dia:
tangan yang menghayunkan buainya nanti,
bisa tangan yang sama memegang tali layang-layangnya yang terbang tinggi
.



kali ini, menunggu kerana sabar.
tidak berdiri, tidak mendaki.

cuma menikmati.



dan tujuan kita sama, kan?
dan yakin Tuhan sentiasa bersama.
dalam sabar dan taqwa.




(ya, untuk kamu..yang hati berdegup saat membaca. sila cukup cerdik untuk faham)




.

Friday, April 15, 2011

Salsabeel Jannah




mata air syurga,
atas dunia.





sedang 'sihat'
dan butuh doa kalian.

doakan ya?!
al-fatihah~





alhamdulillah,
beruntung si kecil jannah.
di dunia sebelah sana.
anak dibedil senjata, tak pula punya tempat merawat luka.






off to Shah Alam.
Assalamualaikum.



.

Thursday, April 14, 2011

tentang kemungkinan,





dan kepastian


.

Wednesday, April 13, 2011

(sedikit) tentang Kak Taheera dan saya.





tidak tahu dari mana mahu mula.
niat hati mahu menulis tentang si 'jiwa indah': Kakak Taheera Rosheena

bismillah,

a few days back:
hujan lebat di asrama adik, saya harung lopak dan rumput basah mahu berjumpa adik kesayangan. tiba-tiba teringat: alamak kasut!

basah kasut hitam kesayangan pemberian kak taheera.

"satu hari nanti, mahu menulis kisah tentang kasut ni"-dalam hati

esoknya:
rindu kak taheera, nak sms...tapi dah petang. mesti dia tengah sibuk jemput anak dari sekolah.

bila malam..."alamak, takpe ke sms orang malam2? kot kakak tengah sibuk layan suami dan anak2?"


jumaat lepas (kalau tak silap):
setelah lama deactivae fesbuk, saya activate semula.

haaa?
besday kak taheera!!
lihat wall kak taheera, dah ramai yang ucap selamat. penuh wallnya.
aduhai~

aaaaaaa!

and i missed it!

aaaaaaaaa!

teruknya aishah!
lagi 5 minit nak pukul 12. takkan nak call tengah malam?


*lempang diri sendiri*

nak drama je kan aishah?
_________________________________________________________________________________________


dalam kereta, saat pulang dari berseminar panjang, malam ahad. saya masih kepeningan-selesema-dan pedih mata. akibat terlalu banyak air mata di seminar.

dapat satu sms (saya dah jarang dapat sms sekarang, akibat jarang layan sms orang)

"Salam Aishah. Moga awk sedang sibuk tp sihat dan happy dlm lindunganNya. Minggu lepas kakak sudah masuk 36thn dan pak samad 76thn. Syukur"

her exact words.

pedih. terus rasa macam mahu sambung nangis. tapi akhirnya saya separa tidur. (was not driving, tumpang kawan).

____________________________________________________________________________________________


saya bukanlah selalu berjumpa kak taheera. knowing her, i know i do not need to explain myself, because a true friend like her (with such beautiful soul) does not need any. kak taheera akan faham keadaan saya, dan kenapa saya lupa dan sampai sekarang tak sempat ucap selamat hari lahir pada dia.

so,
here i am,
trying to cover it up.

aduhai.
kakak,

selamat hari lahir ya?

___________________________________________________________________________________________

izinkan aishah kongsi saat-saat indah bersama kak T :)


masih saya ingat, pertama kali melihat kakak. di pekan frinjan, shah alam. melagukan puisi 'rindu ibu' karya pak samad. saya terpegun. esoknya terus saya tanyakan sama zulhabri. siapa akak yang bersuara merdu tadi malam?

"Taheera Rosheena".-jawab zul.
lagi best dari yuna. sambung dia.

haah, seribu kali. saya jawab.-dalam hati.

bermulalah perkenalan saya sama kak taheera.
mula add di fesbuk, what a cool name i thought. :)

bertegur sekali sekala, saya tiba2 jadi peminatnya. segan juga. takut2 kak taheera annoyed dengan peminat baru yang serong seorang ini.

lama kemudian, dihebah tentang konsert mini di dewan filharmonik petronas yang disusun muziknya oleh kak taheera dari karya-karya pak samad.

(pernah saya tulis dulu, nanti saya cari di draft dan publish semula)

dua orang seni yang paling saya minat, di atas satu pentas! boleh jadi separa kurang waras kalau saya tak dapat ke sana.

saya beli 3 tiket. tapi akhirnya pergi seorang. kerana malas mahu mengajak kawan.

itulah kali pertama dapat sembang ringkas dengan kak taheera, serta dia kenalkan saya pada pak samad! senyum senyum saja saya sepanjang malam.

tak sempat berbual panjang pun, kerana sudah maghrib.

selang entah berapa lama, dapat message di inbox fb dari kak taheera.

"mahu jumpa, bila2 awak free" katanya! dan aishah melompat kesukaan!
malunya! dapat message dari perempuan yang saya minat. seribu kali lagi seronok dari dapat surat daripada secret admirer di zaman sekolah oh!


bermulalah episod 'jumpa2 berdua'

pertama kali jumpa, tak sampai lima minit pertemuan. saya sedang jadi sukarelawan (kononnyalah) di program untuk lepasan PMR sekolah aminuddin baki. program mengenalkan hak asasi pada pelajar sekolah. ber-sms sama kak T, katanya, jumpa kejap pun tkpe. ada barang nak bagi awak.

kak taheera datang ke sekolah aminuddin baki, dihulurkan ber kertas pada saya. dalamnya ada empat helai selendang. selendang warna krim, ungu, biru tua dan hitam.

"awak ambillah ni, sebab akak tahu awak pakai."
"yang ini (sambil keluarkan selendang biru tua) pak samad bagi akak. tapi akak bagi awak"

erk.
"alaaa. siyes ke ni kak? terharunyaaa"
(dan malu!...segan)

tentulah akhirnya, selendang biru tua itu menjadi kesayangan saya.

pertemuan seterusnya, pulang dari seminar di UIA. kami bertemujanji di KLCC.

kali ini baru dapat bersembang panjang. cuti sekolah, anak-anak kak taheera balik kampung di pulau pinang, dan abang amat (suaminya) masih di tempat kerja. dapatlah kami berdua. waktu inilah kak taheera berian saya sepasang kasut hitam yang gojes!

:)

berbual dari kisah kawan-kawan, keluarga, islam, pendidikan anak-anak, kisah zaman kanak-kanak, manis pahit, karya m nasir, kisah pak samad hinggalah ke 'macam mana nak makan dengan niqab' (haha)- sebab mak mertua kak taheera, berniqab. comel kan? dari sembang sambil berjalan keluar dari surau, hinggalah ke food court, bersambung di depan air pancut.
dan saat itu, saya tahu, saya sudah semakin jatuh cinta dengan kakak yang seorang ini. sangat seronok berlari-lari mencari tukaran duit serata KLCC untuk bayar parking kereta.

hmm.
pertemuan ketiga.
rasanya di klana jaya. saya sibuk mahu ikut kak taheera ke program untuk anak-anak dari yayasan nur salam di laila's cafe. saya datang menemanlah kiranya. dapat juga berjumpa dengan anak kak T, aisha dan adik. selalu cuma sembang tentang mereka, tak pernah jumpa. aisha hadiahkan lukisan rumah dengan tiga ekor burung pada saya. panjang juga sembang kami. dan paling sayu, kak taheera teman saya solat di tepi lif. (di malysia pun masih ada insiden solat di tempat selain surau, sebab memang tak jumpa surau).






kali yang seterusnya, kami bertemu di wangsamaju (di hari pertama buku tun mahathir yang baru, dijual) dan di malam maskara (di hari saya selesai berkursus di USJ).

eh,
takkanlah tak sampai sepuluh kali baru kami bertemu?
rasa macam dah rapat dan sayang sungguh.

there's something about her that grips me.
she never talk bad about others. that's a quality of a truly beautiful lady.
she understands. she listens. her voice can really comfort you. she's funny. the way her eyes glimmer and shines, you can't really tell, either it's a glimpse of tears, or she's being too happy. she's such a beautiful mother, lembut tutur katanya pada aisha dan asyraf, meruntun hati saya. kak taheera, perempuan moden berjiwa sentimental dan konvensional...pada aturan islam.

ish, tak patut saya puji menggunung.
er. saya cuma mahu dunia tahu, betapa indahnya seorang kak taheera.
:)


dan harapnya, kalian juga dapat mendoakan kebahagiaannya.
dunia, dan akhirat.


36 and still rocking kata orang tua-tua.

semoga Allah redha pada persahabatan kami.
dan dihitung antara mereka yang berkasih-sayang keranaNya.


:)


sayang kamu kakak.


oh, kak taheera juga sedang hamil.
anak ke tiga.
sudah empat bulan usia kandungan rasanya.
ingat tak diari hamil yang aishah ada? haha. sudah aishah beri pada kak taheera. dia lebih layak menulis diari seumpama itu. harap kakak rajin menconteng diari tu tau!

err. tak tahulah kakak baca atau tak blog aishah ni. tempoh hari, katanya, kadang-kadang ada baca. segan jugak. blog kanak-kanak! or i should just post the link on her fesbuk, to make sure that she reads this?. :p


________________________________________________________________________________________________





selamat ulang tahun juga buat pak A. Samad Said. maaflah, tulisan bahasa melayu saya teruk. tapi saya sayang bahasa kita :) beliau sasterawan pertama yang saya kenal tahu. dari buku hadiah Salina hadiah dari ayah tika saya darjah tiga.






menulis ini dari tadi malam, tak juga selesai. dan entah apa yang saya tulis. mohon undur diri, mahu melayan nikmat Tuhan: demam.

(umi sms: Allah is 4ever great! Dia bagi ateh demam utk buang segala dosa n lahir ateh yg baru. kan baru balik cucui hati..take care)




Assalamualaikum






.

Wednesday, April 6, 2011

"Zendagi migzara" 2

malam itu,
dia habiskan masa sebelum tidur mengulit buku kegemaran yang baru.

sampai ke muka surat 139, cerita menjadi bertambah menyakitkan. dia tak mampu terus membaca. diletakkan tiket usang yang dibuat penanda pada muka seterusnya. dan dia lelapkan mata.

dia cuba untuk tidur. kerana dia tahu betapa dia perlu pada mimpi yang sempurna.
dipejam,
dizikir nama tuhan,
tak juga lena.
benih pedih dari buku yang dibaca, membuahkan rindu pada yang lama.
rasa sakit dari betapa tragiknya sebuah cerita,
menyampaikan dia pada hiba mengenang masa yang tidak kan mungkin terjangkau semula.

apa yang lebih pedih, dari masa silam yang terisi sia-sia?

perlahan,
basah lagi bantalnya disapa airmata.
"andai masih ku sibuk mengenang dosa semalam ya Tuhan, adakah mungkin taubat ku kau terima? adakah mungkin dosaku bisa terampunkan?"

kalaulah,
kalaulah dia teruskan membaca buku kegemaran yang baru malam itu,
mungkin dengannya tuhan akan buat dia merasa lebih bahagia.

kerana di helaian seterusnya,
dia akan jumpa;

zendagi migzara
life must go on.

di muka surat, seratus empat puluh.

silap dia,
memilih untuk berhenti lama,
dan bersedih.


_______________________________________________________________________________________


berapa kali dalam hidup kita, kebahagaian tersekat dengan keengganan kita untuk menyelak helaian seterusnya?
berapa kali langkah terhenti hanya kerana kita meras belum puas menimati rasa binasa?

(i don't know if any of you can relate with this, this might just be the silly me rambling. again.)

awak pernah?
dalam langkah perlahan awak meneruskan hidup yang tersisa,
walau leher tak menoleh ke belakang lama, tapi berat kaki mahu melangkah ke destinasi seterusnya.
dalam jerih payah mahu mengecap setiap dari hikmahNya, kita tertahan dek bisik-bisik jahat di telinga.

awak faham ke aishah cerita?

saya beri contoh.
kawan mengajak bermain bola, awak suka. tapi awak takut, sebab minggu lepas, awak main bola dan terjatuh luka. takut kalau hari ini, terjatuh lagi dan luka.

ok, contoh tak best. apakah main bola?

hmmm...contoh lain,
awak mahu menikah insya Allah hujung tahun nanti, tapi tiba-tiba datang semula kekasih lama menanyakan khabar. meluahkan betapa dia masih rindu-rinduan. betapa dia masih sayang. lalu teringatlah awak pada segala saat indah bersama, walaupun hujungnya hubungan adalah memedihkan. hati mula goyah, "benarkah pilihan yang dibuat?". "patutkah aku teruskan?". dan bla bla bla.

ha, contoh kawen suka ek!

ada pernah,
si gadis begitu terganggu dengan masa lampaunya. pada dia, dia adalah gadis paling hina. dengan segala kejahatan, kekejian yang pernah dikerjakannya. saat dia kembali sedar, dan mahu menyuci segala...bukan calang-calang dugaan yang datang mahu membuatkan dia tidak lupa. pada siapa dia dahulu di suatu ketika. lalu serabut jiwanya berlawan kata. mahu dikerjakan yang baik-baik merasa tak layak, mahu kembali keji dan hina, dia insaf, serik dan takut. akhirnya dia tak ke mana-mana. duduku pegung, berkurung dalam sangkar, di balik tembok besar yang dia bina dari dunia. biar tak ada yang mampu mengusiknya. lama. lama masa dibazirkan dek kerana terlalu mengenang semalam.

"aku pendosa, aku kotor, aku hina"
"tak mungkin kan terampunkan dek Tuhan!" nah, dia pula mahu mengambil tugas Tuhan, memberi ampun dan kemaafan.

ok, lagi satu cerita.
saya tahu awak pening dengan saya nur!

seorang perempuan, dulunya tak menjaga batas pergaulan. pernah diberi cinta sayang, pada entah lelaki sembarangan. akhirnya jodoh tak sampai.

masa berlalu, lama.
tiba lelaki yang baik menanyakan kekosongan.
bukan seorang, bukan dua.

bingung dia memikirkan.
memang dia adukan pada tuhan,
memang dia tanyaan jalan paling benar mahu dibuat pilihan,
tapi hatinya yang lebih kuat bersuara, mungkin hati yang keruh, dek khilaf lama.

"kau bukan perempuan pilihan, kau bukan selayaknya dibuat suri lelaki idaman. kau itu penuh jahil dan banyak yang kurang"
"kau bukan siapa-siapa, kau tak punya apa-apa. apa sanggup kau terima sedemikian pinangan orang?"

lalu dia diam.
tak memberi keputusan,
tidak dikatakan 'ya'. tidak pula menolak dengan 'tidak'.

makin lama, makin kacau.
dia cuba tenang.


_________________________________________________________________________________________

itu semua contoh cuma. tak pandai pula aishah nak buat contoh yang lebih decent. kebetulan baru bincang hal yang lebih kurang sama dengan teman.

kawan,
musuh yang selalu mahu memeningkan kita memang syaitan,
tapi yang lebih tegar dari syaitan, adalah diri sendiri.

dalam contoh tadi, tentulah syaitan tidak mahu kita berbuat kebaikan. kitakan dulu teman sepermainan dia, mana mungkin dia lepaskan kita dari genggaman. tambah lagi yang mahu menikah, galak syaitan membisik ragu supaya dia tak kalah. membina hubungan yang halal: tentulah ita menang besar!

tapi, tapi, tapi kawan-kawan:
lebih kerap dan degil dari syaitan kadang-kadang, adalah nafsu kita sendiri. adalah diri sendiri.
kita yang enggan meneruskan hidup dek mahu berlama-lama merasa selesa keluar dari 'zon bahaya' dan tak mahu pula melangkah ke aras seterusnya.
kita sedar sudah mahir sesuatu, tidak mahu pula mengambil risiko belajar sesuatu yang baru.
taut benar dengan bayang-bayang.
gerun sungguh dengan kenangan hitam.









. sukar sungguh kita memaafkan.
sukar memaafkan diri sendiri.

kenapa ya?
kenapa selalu kita seksa jiwa
kenapa selali disiksa batin kita?

dengan segala sangka yang bukan-bukan,
dengan segala prejudis yang bagai burung tak bertuan.
hinggap ke mana suka, muncul dan hilang.

andai tuhan begitu Maha Memberi Pengampunan,
siapa kita mahu berlama-lama di penjara hati sendiri?

kuncinya tak mungkin dipegang orang lain.
kita yang mahu bebas,
kita sendiri yang perlu mencuba setiap kunci.

benarlah,
sejarah yang lepas, membentuk siapa kita hari ini.
tapi alangkah malang, jika siapa kita hari ini, adalah si dia yang rugi?

aduhai.
nikmat beriman itu, tak sama dirasa oleh sang abid yang setia sujudnya dengan sang hamba yang pernah berdosa, lalu kembali mencari Tuhannya.
orang yang pernah merasa pahitnya cuka, mana mahu lagi mencuba minum dari botol yang sama.
dan saat meneguk manisnya madu, dia pasti bisa lebih bersyukur dan menikmati setiap titiknya.
malah segan dia mahu bermegah-megah dan menunjuk mulia.

orang yang pernah berdosa, lalu besungguh-sungguh pula taubatnya,tentulah merasa nikmat lazatnya taqwa.
tidaklah dia sehina-hina manusia, kerana Tuhan masih sudi mengurnia lazat iman buatnya.

siapa kita mahu menghambat kaki sendiri, dari menikmati luas maghfirahNya?

siap kita untuk membenci diri sendiri, hingga tiada kemaafan lagi?




buat saya, dan awak...yang masih ragu, untuk mengetuk pintu, melangkah dan meneruskan cerita hidup kita sendiri,

please...

MOVE ON!

i'm talking to you aishah!
err, and you too dear.


awak boleh coba link ni:
www.move-on.com





.
ada ke websitenya?
tak ada kan?
lawak syeikh riad tu. ok, tak faham takpe.






ini tulisan faham sendiri agaknya.
orang kata paling tidak boleh menulis dan make sense saat kepala dan hati paling penuh.
ini adalah antara saatnya.

:)









yuk,
taubat. dan maafkan diri sendiri.
jalan terus!



for life must go on.
kita bukan hidup di Libya pun
selaklah helai-helai buku kita, tanpa henti.
hingga jumpa wajah 'penulisnya'.



ok lah,tata bai.


Assalamualaikum warahmatullah
(cuba awak cari zendagi migzara 1)


Aishah Nur Hakim
ibu kepada lapan orang anak.





.

Tuesday, April 5, 2011

dengar cerita, ada orang rindu saya...

benarkah?


kalau tak mahu mengaku pun, tak perlu lah senyum-senyum sendiri awak!


:)


bila lama tinggalkan blog, mulalah nak malu-malu kucing dengan blog sendiri. haih.
nantilah, insha Allah menulis panjang.
mahu dibersihkan jiwa..tidak mudah rupanya ya? kenapa awak semua tak bagi tahu saya awal-awal?

________________________________________________________________________________________




*gambar teaser*

okeh, tata bai!




to ponder:
to those who are going through calamities and sufferings, Allah loves you!
to those who are at peace and ease, Allah loves you too!



Assalamualaikum warahmatullah.





.

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed