Tuesday, March 20, 2012

Cinta, adalah nama lain bagi perempuan.

Kawan,
Cinta, adalah nama lain bagi perempuan.
Pada setiap kewujudannya.
Pada setiap keberadaannya.

Seperti cinta,
punya awal tidak punya pangkal.
Punya hujung tidak punya keluar.
Perempuan juga membuat kamu pusing,
perempuanlah yang memberi kamu pening.

Seorang perempuan dicipta sebegitu
jalan kau menemukan ketenangan,
tidak kurang menjadi punca segala rasa terbeban.

Namun bukankah perempuan juga yang bisa buat kau melayang di awan?
kaki tak jejak ke bumi,
langit dicapai tak sampai.

Ingatkah kau saat dikendong ibu?
dinyanyikan lagu rindu,
sedang jiwa ibu sebenarnya sayu memandang kamu,
dan hatinya sedang sarat menanggung pilu

Masih ingatkah saat kau pertama terlihat dia
gadis di kelas mengaji, dengan tudung putih polosnya
entah dari mana datang semangat,
tidak sempat hujung tahun,
kau tamatkan muqaddam dengan bersungguh.
Malu terlihat bodoh
dek gadis indah bertudung polos.

Pernahkah kau melihat wajah ayah?
saat pulang ke rumah dan dihidang teh o panas kegemarannya?
wajah itu,
buat ibu yang seharian menguruskan istananya.

Perempuan, adalah nama lain bagi cinta.
bagitu kau lemas di dalamya
begitu kau bahagia bersamanya
begitu kau menjadi penuh dengan halus tubuhnya, luas jiwanya

Sebagaimana perempuan memberi kau sengsara
begitu pula dia membuat kau terlalu bahagia

Kawan,
itulah perempuan.
Yang nama lainnya adalah cinta.

(Dan nama tengahnya air mata
disimpan buat mencari kekuatan
lahir sebagai Cinta, amanah agung dari Tuhan.)

Perempuan, bacalah hatinya dan kau takkan mengerti.
Cintailah cintanya dan jadilah sebenar lelaki.

Sudah kukatakan kawan,
Cinta, adalah nama lain bagi perempuan.
Dan kau harus benar percaya!





.

Random, terkenang peristiwa Hari Wanita (lah sangat) tahun lalu





.

8 comments:

Akhyar said...

indahnya 'cinta'.hehe..

pastu, nama lain bagi lelaki?

QteenaHazman .: said...

kak aishaaaaaahhhhh~

sukeee iniiiiiiiii~


dan rindu anda jugeeeee~ <3

Cidak said...

tunggu nama lain bagi lelaki.

ini kajian daripada ni?

haha

she-G said...

suka...
suka...
suka...

nak print bg kat cikgu..hehehe
minta izin ya aishah

Maher said...

"Masih ingatkah saat kau pertama terlihat dia
gadis di kelas mengaji, dengan tudung putih polosnya
entah dari mana datang semangat,
tidak sempat hujung tahun,
kau tamatkan muqaddam dengan bersungguh.
Malu terlihat bodoh
dek gadis indah bertudung polos."

serius best. teringat sangat moment nih. ugh

Nurun Nur 9111 said...

salam semua,
cinta...ada apa dgn cinta?bila yg terlihat cuma cerita sebalik derita,kita sembunyi kisah cinta pada si dia,kerana malu ia tidak seperti mereka,kata mereka cinta itu suci dalam diri,benarkah begitu bila aku menyendiri,mencari diri mencari erti,tapi yang kunampak cuma kekotoran menyelubungi kini,kukata begini,bukan menghinjak cinta yg aku miliki,cuma berfikir dan menyesali silap sendiri,supaya teman tidak sepertiku ini,yang kabur melihat cinta hakiki...

salam perkenalan...:)

-Annur-

shahirahkhairudin said...

beautiful.

yang benar,
cinta.

ida masri said...

suka!
ngeeee!^^~~~~

ok aishah plis tulis buku sekarang :")saya akan lari2 sampai terjatuh rebut2 untuk beli :')

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed