Friday, November 5, 2010

Majnun yang tersungkur

terdengarlah suara
seluruh alam menyanyikan cintanya
tidurku tak pernah ada
siangku tak pernah lena

runtuhlah gunung menjadi gurun
alangkah hanyutnya cinta yang santun
dengan rakus meniup derita
menyampaikan wabak tak kunjung reda

telah lama aku mati hai kekasih
sejak matamu tak lagi melirih


kembalilah lailaku sayang
tanpamu, takdir pun bagaikan kejam

menangis aku sepanjang malam
bukan kerana laila yang tak memandang
tetapi kejamnya takdir Tuhan




siap.

Zarif menyanyikan lagu puisi rindunya pada Laila di halaman rumah. seperti berteriak dan hampir hilang suara. Jiran-jiran sudah jenuh mahu menegur. Kegilaan Zarif bukan lagi perkara yang boleh dibendung. Sudah sebati pula mereka dengan laung cinta Zarif saban bulan mengambang, atau bila-bila saja datang hilang warasnya.


Balqis!!
Balqis!!~
Balqis!!!~

Teriaknya lagi dalam kelam malam, tahu pula si Zarif untuk diam di kala azan dan menjelang tengah malam. Teman serumahnya sudah habis tebal muka menaggung malu dan segan. Tak kuasa melayan si Zarif yang bagi mereka sakit angau dan gila bayang. Si Balqis yang dipuja dan dijulang nama sudah lama senyap sunyi tanpa berita. Sudah hampir enam bulan sejak peristiwa Zarif dihalau dari rumah Balqis. Ini bukan kisah dongeng, ini bukan kisah lagenda P.Ramlee dengan lagu air mata atau menangis hingga buta. Ini cuma kisah Zarif dan Balqis yang mabuk cinta. Bodoh kurang pandai sungguh Zarif dengan cintanya.


"sudah-sudahlah Zarif, masuklah. Aku dah masak untuk makan malam. Kau mahu aku kunci engkau di luar malam ini?" teriak Shafiq dari pintu rumah.

"Kau sajalah makan Shafiq, mana mungkin aku bisa menelan nasi. Bila Balqis tak lagi bisa mendengar puisi aku buat dia"

"Hoi!"
" kau ingat kau Qaisy? Majnun?. Sebelum aku telefon bapak kau suruh bawa kau pulang ke kampung, baik kau masuk" Shafiq mula naik marah, buat sekian kalinya.

"Aku mungkin bukan Qaisy si Majnun. Yang gilakan Laila hingga akhir hayatnya. Tapi Balqis itu Laila, yang tak pernah aku berhadapan dengannya tapi aku jatuh cinta. Kau apa tahu?"

"Kalau betul pun kau cinta, perlu kau teriakkan pada semua tentang dia? perlu kau jadi gila dan hilang akal seperti ini? Sudahlah Zarif, melayan kau, aku pun gila sama"

"Bila dia tahu, dan aku tahu, yang kami saling punya rasa, apa salahnya satu dunia tahu tentang wujudnya manusia yang kenal cinta Shafiq?"

Zarif cuma bercakap sendiri. Shafiq sudah lama masuk ke dalam. Tidak kuasa melayan si Zarif yang gilanya bagaikan angin pasang, tergantung pada pusingan bulan. Mungkin seperti perempuan yang menunggu kelahiran. Emosinya kacau memanjang.


deritalah aku wahai perempuan
cuba kuhentikan langit dari siang
cuba kuhentikan pelangi dari hilang
agar kau sempat tiba sebelum matahari menjelang

sakitnya wahai Lailaku sayang
jernih cintamu pada Tuhan
akurnya kamu pada orang tua tersayang
hilanglah aku dalam kesempurnaan

mana mungkin aku temukan
wahai Lailaku sayang
walau sehiris perempuan
yang bisa melawan kesempurnaan yang Tuhan kurniakan
buat kau seorang

Duhai Laila yang kujulang
cinta ini pembebasan
pada penjara yang mengikat kemanusiaan
tapi mereka tidak mengerti
lalu mengikat kita membelenggu hati

biar aku gila sampai mati
akan aku tunggu kau hingga matahari tak terbit lagi


"Abang Zarif panggil kak Balqis lagi?" Keluar si kecik molek Siti, anak jiran. Dia yang selalu rajin melayan gila Zarif saban hari. Anak kecil yang bersih dan jernih hati.

"Ya Siti...Kak Balqis tidak juga mahu pulang. Kasihan kan pada abang?"

"Abang dah cuba telefon? Abang tak ada facebook Kak Balqis? Ibu baru semalam jumpa teman lelaki ibu waktu sekolah di facebook. Tak hensem macam ayah pun"

"Tak ada Siti, barangkali Kak Balqis dikurung dek ayahnya yang begitu benci sama abang"

"Abang, bila Siti besar nanti, Siti tak mahu ada lelaki jatuh hati sama Siti. Siti tak mahu jadi seperti Kak Balqis, yang boleh buatkan orang seperti abang menangis setiap hari. Siti tak mahu lah cinta-cinta ni. Siti tak suka. Ibu bilang, kalau tak cinta sama Tuhan, manusia pun takkan sayang. Abang dah Solat Isya'?"

"Belum Siti, abang masuk dulu ya?" Zarif malu sendiri. Cukuplah jeritan dia buat hari ini.


Di dalam rumah, Shafiq tersengih panjang. Siti memang genius!





_________________________________________________________
aishah memang kurang produltif menulis sekarang. esok Deepavali, tapi aishah sekolah dari pagi. sebenanya nak tulis cerita ni panjang-panjang. tapi takut orang marah banyak merepek.


ha, tadi ada orang tu taknak layan saya, tapi dia tanya bila nak update blog. sungguh tak sopan pada orang tua la kamu. sampai hati takmo layan akak. hik.
















.




11 comments:

.kid. said...

salam akak!
rindunye~~

owh esk Deepavali?

sastraboy said...

makan dalam cerita ni. bagus siti! bagus!

Para Jamaludin said...

uiiih. =)

LuRveHaTeR said...

suke dialog siti~ (^_~)

spe yg x lyn akak tuh??
sian akak..
ksik mrajuk sket bia die taw.. :)

Ibnu Mutalib said...

uishhh,ayat novel..
nnti ada masa saya baca.

ada sajak kat blog saya,untuk cik aishah,hihi

jemput2 la mai,hehe

fazleena said...

i love it yang. :)

-hazen said...

shafiq.


keh3!

bangga laaaa

Anonymous said...

ces.
takpe,orang memberi kita merasa. =)
ingatkan ada part ajak minum air teh kat rumah.
_ _"

-adik yang sedikit terasa.walaupun lambat baca-

annazanariah said...

best la aishah... =)

tepianmuara said...

setuju.





'ksik mrajuk sket bia die taw.. :)'

aishah_conteng_je said...

kawan2, punyalah teruk aishah tak reply komen kan kan?

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed