Monday, January 9, 2012

bukti

Kau begitu cinta akan bulan dan cahayanya

namun saat penuh sinar rembulan,
kau jauh diulit lena

Kau bilang kau cinta sama hujan dan titis airnya
tidak kira halus lembut atau garang menggila

namun kau berjalan seharian,
dengan payung biru di tangan kanan.

Kau begitu tersenyum melihat mentari
memuji indah ciptaan Ilahi

namun saat tinggi matahari di atas kepala,
kau tunduk dan mendengus penuh kecewa.

Kau katakan kau rindu akan pelangi
saat langit putih bersih, kau tercari-cari

sekali turun titis dari awan,
kau putus harap dan tak mendongak ke langit lagi.





Kau katakan kau cinta (dia)

sekarang nyatakan:

bagaimana harusku percaya?



.

10 comments:

Yana Lan said...

Bestnya tengok ombak tu. :D

Exam dah habis. Boleh lah nak sembang.

Akak! Ada sesuatu untuk akak. Tunggu sampai di rumah ye nanti. Heheh.

AhmadFarhi said...

falsafah cinta akak terlalu kemuncak.. :)

Afida Anuar said...

ingin menggapai bintang
tinggi di awan....
namun tak tergapai dek tangan..
memerhati dari kejauhan...

Allah.. tak leh lawan...tak leh lawan, puisi aisyah ni lagi puitis, lagi terasa keindahan.

INTAN said...

aku begitu cinta akan bulan dan cahayanya

lantas saat penuh sinar rembulan,
aku melangut di jendela

aku bilang aku cinta sama hujan dan titis airnya
tidak kira halus lembut atau garang menggila

lantas saat ia menyapa perjalanan,
payung itu aku lepaskan

aku begitu tersenyum melihat mentari
memuji indah ciptaan ilahi

lantas saat tinggi matahari di atas kepala,
kupejamkan mata, dibelai cahayanya

aku katakan aku rindu akan pelangi
saat langit putih bersih, aku tercari-cari

sekali turun titis dari awan,
aku terus berharap,tuah milikku, munculnya pelangi

aku katakan aku cinta (dia)

sekarang nyatakan:

tidakkah kau percaya?




hahaha akak!
maaf la, saya terlalu suka puisi akak kali ni.

cuma saya kira, kalau matahari di musim winter, bolehlah nak 'serahkan' diri dibelai cahaya~

=D

~PENCHENTA~ said...

Kerana cinta bukan dilihat pada anggota.
Cukup dengan tahu bahawa ia cinta.
Dan mendasarinya dengan sebuah rasa.

Ada insan yang buta mata,
Namun cukup cinta pada sang pena.
Kenapa?
Kerana padanya ada rasa. :D

Anonymous said...

duduk diam-diamlah, dah ada orang balaskan.


ke nak kene balas jugak?haha

As said...

Nak balas.
Tapi da ramai balas ni. :)
Lagipun skang takut nak cakap banyak2. :)

fuad ansari said...

fuhh, terkesima sekejap membaca kata2 yg indah..

kadang2 manusia hanya mahu melihat keindahan, tapi manusia tidak berhayat melihat kesukaran yg perlu ditempuhi untuk mendapatkan keindahan tersebut..

Anonymous said...

biarla dah tak ada baru nyesal..


ay

Aishah Nur Hakim said...

Yana...
awak memang nak alamat akak ek?
mehla jumpa jom?


InsyaAllah nanti akak message di fb ya!


Ahmad Farhi,
Aduhai dik....
mana ada falsafah punnn

:)



Kak Fida,
saya mana pandai tulis puisi kak.

Terima kasih! suka tu!



Intan,

jangan tercabar tau dengan ni. hee. Tak mempersoalkan cinta kalian.

Allah..
terus awak noleh menyahut ek.

Jazakillahu khairan dik



Tya,

Kalau cinta itu mata pena,
jangan dikeringkan dakwat...
jangan dinoktahkan tulisan



Anonymous,

erk
siapakah kamu ek?
:)

saya tak minta dibalas tulisan
ramai yang memberi balasan.
besar jiwa ini ditadahkan



As..
huu

ya, mari kita jangan banyak cakap >_<




Encik Fuad,

Kalau mahu pelangi, bertahanlah menempuh hujan!




Ay,

Bila dah lama baru rindu?
Kisah epik bila nak sambung abang?




.

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed