Monday, January 16, 2012

Ps

Tentang Peperiksaan, Perempuan dan Pantai.

Peperiksaan.

Sejak kecil, umi memesan. "Biar markah rendah, itu salah awak tak sungguh-sungguh...bukan bodoh. Tapi jangan bodohkan diri, tipu diri sendiri dengan meniru waktu exam. Anak umi tak meniru"
Saya pegang.
Saya tidak kesah orang meniru jawapan saya. Tapi saya memang tak mungkin meniru yang lain untuk menjawab soalan. sebab itulah selalu terjadi saya banyak masa tulis puisi di kertas soalan
Sekarang saya sedang peperiksaan akhir. Saya dan kawan-kawan sepatutnya mendidik anak-anak kecil seawal bayi. Jadi, bila ada di antara kawan-kawan yang ada sudah pun bergelar ibu, meniru di waktu exam. What can  I expect from them? how would they teach my children? Ini bukan sekadar soal integriti. 

Ini soal ihsan dan harga diri. 
Kalau kamu sanggup meniru di waktu peperiksaan, di luar...apa lagi yang sanggup kamu buat?
Tell me, ada ke orang solat di rumah sorang-sorang waktu zuhur, tiba-tiba rasa nak buat dua rakaat je?
Siapa meniru, mungkin ada masalah dengan solatnya.

Di sekolah uitm dulu, ada seorang teman rapat. Kami sama komander kesatria. Di waktu final exam, dia mengambil inisiatif untuk merekod suara sendiri membaca nota kuliah pada mp3 dan di bawa masuk ke dalam dewan. Yes, she did score some of the papers. But she lost my respect and trust. Bayangkan, hari ini dia sudah pun berkerjaya sebagai seorang polis di Kuala Lumpur. Integriti? erk. Ini kira mengumpat tak? huu.
__________________________________________________________________

PMS
Perempuan.

Dua hari pertama peperiksaan, saya dikunjungi sakit yang amat. Saya tidak dapat mengulangkaji di waktu malam. Berguling di tempat tidur. Si adik Wardah sediakan air panas untuk dituam. Sedikit lega bila dia mengurut tapak kaki saya. 
Alhamdulillahi ala kulli halin, wa astaghfirullahi min kulli zanbin. 
Tahu doa apa?
Patutlah hampir seminggu di rumah saya bersikap tidak menyenangkan. Marah-marah adik. Bermasam muka. Tak menolong umi di dapur. Kurung diri dalam bilik. Umi ingat sebab saya stress nak exam. Tapi saya perasan, setiap kali tiba waktunya purnama mengambang, kelakuan saya memang tidak boleh diterima. Sampai bila harus macam ni? Kenapa saya biarkan orang terpaksa terima perangai pelik saya setiap bulan?. It's killing me softly. People shouldn't have to put up with my bad attitude. Being snappy and fierce. Not smiling at all. Dan saya perasan, selain keinginan memuncak untuk aiskrim dan kek coklat...saya akan mula liat solat di awal waktu. *air mata*. Someone please help me. Saya tak mahu jadi Aishah yang bengis dan kuat makan dan tergoyah hatinya setiap bulan macam ni. Apa ubatnya ya? Kadang-kadang bila terasa, boleh dikawal...selalunya sudah terlambat. Ada hati yang sudah terluka. Biasanya hati umi dan adik.

Haih. Kamu faham kan? bukan saya seorang kan yang merasa macam ni?
Kena tambah amal?
Perlu ambil Evening Primrose Oil lagi?
Hormon...tolonglah!

Saya jadi teringat, puisi kegemaran dari antara penulis kesayangan kesukaan.
Harap dia tidak marah saya kongsikan di sini.


pH




pH
Melihat ibu,
dan lain-lain,
Haid perempuan.
aku kadang cemburu,
setelah dibebaskan,
meluru rindu,
melunas asyik,
pada kekasih hati,
yang seolah lama tersua hanya dalam mimpi,

Menghadap Tuhan.
menatap ayat-Nya,
penuh cinta.

Perempuan mukmin,
mekarnya tiap tika.

Haid,
seolah tabu,
darahnya kotor,
namun padanya wasilah menyucikan.

Kugapai mushaf,
tersenyum.
Jalan Tuhan tak terkira,
memberi peringatan.


Tulisan Haniff Zikri di blognya Tepian Muara. (tapi sudah ditarik balik!)


Manis kan?
Saya masih merasakan segala nikmat ini terlalu indah dalam kejadian seorang perempuan.
Setiap halus emosinya
Setiap garang tak tentu masanya
Setiap keinginan peliknya
Setiap air mata tanpa sebabnya.

Hei.
I love it when I cry without reason.
It's like Allah's telling me:
Itu...di situ...kamu menangis...hatimu masih ada!
Your heart is still there sayang!

:)

_______________________________________________________________________________

Pantai, Port Dickson

Selepas habis kertas ketiga petang semalam, (saya keluar awal...malas mahu menyemak jawapan lagi) saya pulang ke Seremban...tapi tidak terus ke rumah. Mungkin segan dengan umi yang baru saja saya merajuk dengannya pagi tadi. Saya memandu ke Port Dickson. Mencari tempat untuk bersunyi-sunyian. Mana ada tempat yang sunyi di atas dunia. Fikiran kamu saja sudah begitu bising sekali! Entah di kawasan mana saya berhentikan kereta. Dilihat tidak ramai orang, dan ada jeti. Turun, memilih buku untuk dibawa berjalan di tepi pantai. Saya bawa kitab pink kegemaran dan buku Falsafah Hidup oleh Buya HAMKA.

Duduk lama di jeti konkrit. 
Matahari terik melambai pergi.
Melihat ketam-ketam kecil bermain sembunyi.
Ombak pantai riang menampar sunyi.
Riak tenang air.
Kaki langit yang kejauhan.
Manusia berkencan....
Lama sudah jemari kaki tidak diramas halus pasir pantai
Wajah tak disapa santun bayu laut.
Manakan mungkin.
Kalaupun tidak ada lelaki kelihatan...tidak bisa saya tanggalkan.
Stokin dan niqab. dipakai bukan kerana lelaki kan?

Sudahnya saya terfikir. Apa di syurga ada lautan?

"Awak..di syurga nanti ada laut tak?"

"Ha?"

"Kat syurga nanti...ada laut tak? Kan dalam Quran cuma selalu menyebut sungai"

"Haah, nanti kat syurga boleh duduk termenung lama-lama tepi sungai"

"Tak penat kan? duduk lama-lamaaaaa...bertahun-tahun. seronoknya!"

"...tak sabar..."


Saya buka buku yang dibawa.
Saya ada tabiat bila perlukan pencerahan, akan buka al-Quran atau mana-mana buku, dan baca kalimat pertama yang terpandang.
Saya ditemukan, (atau tulisan yang menemukan saya?)

Ajar diri berjuang, mengahadapi kesusahan, bencana dan bala, halangan dan rintangan, kerana mesti demikianlah kerja kita dalam hidup. Semuanya ditunggu, dinanti dengan dada lebar dan tangan terbuka sehingga tidak terkejut jika datang yang lebih besar dan hebat. Sebesar-besar musuh yang datang dan bencana yang tiba, bentengnya telah ada, iaitu hati kita sendiri!


Biarkan bumi berkalang kabut.
Huru hara meliputi alam.
Aku tenang tidakku ribut
Hati tetap, jiwaku tenteram.


Bikinlah jiwa itu laksana batu karang di hujung pulau, jadi hempasan segala ombak gelombang.
Mukasurat 138, Falsafah Hidup. Tulisan Prof dr HAMKA.


Allah...
Bikin senyum buat saya sepanjang petang.
Senja menggamit, dan saya tahu saya harus pulang.
Sudah saya beritahu pada diri sendiri dari awal sampai ke PD, "jangan kau mengada basahkan baju Aishah!"


Tapi entah perempuan mana yang begitu degil. Basah juga kasut. Basah juga stokin. Basah juga seluar dan hujung kain jubah. -_-"


Puas hati.




_______________________________________________________________________


Malamnya, saya tidak dapat tidur.
Lalu mencapai buku conteng dan krayon.


Hasilnya:





Saya rasa bila di scan, buruk. Warnanya lain.
(ok...walaupun memang tak cantik!) tapi saya rasa cantik. Sama cantik dengan hasil kerja anak-anak di sekolah saya. Tapi tak pernah pula mereka kutuk saya melukis buruk >_<

Siapa dapat teka masjid tu masjid apa...dia memang pencinta tegar masjid kegemaran.
Mula-mula nak lukis bandar kecil. Tapi tak reti.
Guna teknik yang selalu kita buat di sekolah rendah dulu. Tahu kan? Gores atas krayon hitam.
Haha. Nostalgia.

Sebenarnya cemburu melihat lukisan yang dikongsi encik Abu Yusof:  Starry Night by Vincent Van Gogh.
Aaaaaaa~ cantek kan?


Sekian,
kisah peperiksaan, perempuan dan pantai. Dan sebuah lukisan (?)


p/s: Kalian yang sedang musafir tu. Doakan kami ya!





.

18 comments:

Unknown said...

aishah...
1) pasal jgn meniru tu veri the laik..haah,kalo markah rendah tu salah awak.tp unt menipu..well,saya lagi suka guna ayat menipu dalam exam,hmm...
sb meniru lau bnda baik ok bg saya (meniru prangai elok org ok kan??) tp menipu bg saya tak ada sebab unt bnda baik.kcli atas urusan hidup mati.
eh..meniru ade tak libat dgn urusan idup mati eh??

Unknown said...

2) wah komen sambung2...pasal PMS..tratur tak piyed??lau tak payah al..kena kawal makan sket aishah.lau dah time2 nak kene tu banyak2 minum air suam. cam adik jenis sakit guling2 gak..die kata die akan minum air coke.nnti darah tu akan kua cam air paip.die kata sakit tu kes darah tak kua elok.tu kata die la..sbb akak jarang sakit snggugut.(sbb tu org kata sakit tnda nak branak cam sakit sngugut jadi blur..hahaha)tak tuam dgn air suam, letak koyok tiger balm panas.ni ade akak blogger bg petua ni.berkesan kat die..akak jenis sakit blkg..pon ok.try la

Aishah Nur Hakim said...

Kakak!
she g.

huuu.
akak dari dulu selalu bagi saya tips macam-macam
terharu saya!

1. Menipu, mestilah kan kan. Setiap gerak hati, langkah kaki, gerak jemari...Allah akan persoalkan nanti. Kita ni sebagai orang dewasa pun tak boleh menipu anak-anak supaya diorang tak kenal pun apa tu menipu..kan kak kan?


2. Huu. masalahnya, bila dah dekat time je...mesti saya akan makan nasi dengan konsisten, bangun tengah malam mesti buka peti ais. Air gas memang saya tak minum. Mungkin patut pilih2 buah yang saya selalu suka makan. Ada yang tak bagus sebab angin kot?

Mekasih kak!
Kalau senggugut, saya paksa diri buat kerja,...kalau tak boleh sampai nak pengsan rasanya. pernah pengsan pun. huuu

~PENCHENTA~ said...

Oh. Cun nya puisi Hanif Zikri. Kenapa ditarik balik? Mungkin kah kena copy setiap kali dia post, supaya tak rugi bila dia tarik balik? Ha-Ha.

Btw, saya pun sama sehari sebelum 'pecah dinding'. Kadang2 benda macam tu buat kita stress sebab dah marah2 semua orang pulak. Ishk.

Btw. Lama dah tak baca post pepanjang. Saya tak rajin sangat menghadap komputer membaca banyak2. Haha. :P

~PENCHENTA~ said...

Oh. Dan lukisan tu cantik!

Cemburu melihat orang boleh berseni pada kertas, baik dalam bentuk kata2, ataupun contengan berwajah. :)

Ismi Ijmi said...

exam ni,
doakan.

HabibahSRamli said...

aisyahhh~ cumill la awak ni :)

Bintu Salman said...

Sorang kawan, final exam baru ni kena tangkap sebab buat kes mp3 tu. Tapi bukan Malaysian, alhamdulillah. Ada doc penah cakap, kamu tak tahu hilang keberkatan meniru dalam exam kat mana. Esok-esok tengah bedah orang, salah potong vein. Kena saman.

Senyum je baca ayat, ' Perlu ambil Evening Primrose Oil lagi? '. Heheh.

Sebelah kaki saya takde kat sini, susah nak gerak jauh-jauh sekarang. Heheh. Akak lah meh datang sini. :D

As said...

Aiyoh.

Cerita hormone swing ni takkan habis ANH dear. Biasalah time moody rasa nak telan choc, sebab dia akan lead to rembesan hormone endorphine atau nama lain dia happy hormone.

Makan jelah asal ia buat kamu happy. Sekali sebulan je pun :D

Pasal period pain tu, sila telan synflex dia reduce kan terus insyaAllah. Setakat telan sebijik time sangat sakit, takda efek pape. Lebih besar benefit dia pada kita.
Jangan minum coke, please.

Oh yes, even kakak under treatment doc suh makan anti depressant, still dekat2 time bermasalah ni mood swing akan nangis berjela2 jugak sampai bengkak mata, still.

So itulah fitrah akak pun tatau nak fight back camne, itulah istimewa wanita. Banyak selawat, nangis je if rasa nak nangis sbb nanti akan slow2 lega dan reda..
Bila rasa marah pi minum ayaq bebanyak. Ayaq sejuk. Jangan duk kat panas, dun starve urself too!

Camne2 pun, moga sentiasa masih di landasanNya, semoga.

____

Sangat suka Pantai forever!

____

Masjid Shah Alam ke tuh?
____

Rindu zaman rajin benor lukis dengan crayon. Bab guris2 tu rasa da laaamaa tak buat...

Take care!

KK said...

lama juga tak singgah PD, asyik pantai dalam je.Mesti A dalam periksa melukis ni. hik!

Midi Vader said...

tadi baru lepas menonton midnight in paris buat kali ke-3.shah alam tak secantik kota paris, kot, tapi starry night aishah sangat cantik. :)

sapphire said...

so it's normal nangis tiba2 kan... :)
thanks cik Aishah :)

Afida Anuar said...

akak...kalau datang waktu tu, takde la stress or apa sangat. Tak rasa nak makan ais krim or chocolate kek... tak marah orang.... cuma ada rasa tu... rasa yang tak leh nak explain macam mana.

Anonymous said...

barter trade dengan saya lukis awak tu.. nak?

ay

faqhrule said...

pertama kali singgah disini. bahasa cantik. artwork itu juga

:)

Aishah Nur Hakim said...

:)

Najwa Najihah said...

akak! dah lama tak ke sini.. ~uhuk2...

1)ok, 'orang' tu patut sedar dengan tindakan dia. Mungkin dia terlupa tentang, kaf-ba-ra-kaf-ta-nun = keberkatan. huhu...

2) Ada simptom yang kita sama la.... *urgh, bab solat tu....memang menyiksa jiwa raga urat darah... =,=

hm, untuk tu, memang kena gigih banyak kak. biasanya kena konsistenkan diri 2 weeks before 'that week'. insyaAllah, mula2, memang tak nampak, lama2, bertambah baik, insyaAllah. [kena doa banyak2.]

sensitif memang tak boleh cakap. rasa nak bergenang je air mata kalau ada yang salah cakap, padahal gurau2 je. huhu...

3)wah, PD!!! harap2 dapat ke sana cuti bulan 3 ni. hehe....

~terkadang, kalimat pertama yang terpandang, benar2 memahami situasi. Allahu Allah....

cantiklah lukisan tu. Masjid Negeri Shah Alam. ^_^
[am I rite? huhu...]

Ainum Lathifah said...

salam kak.. subhanallah..

pinjam ayat ni :')
"I love it when I cry without reason.
It's like Allah's telling me:
Itu...di situ...kamu menangis...hatimu masih ada!"


perempuan

hatinya tertinggal pesawat

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi


FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed