Wednesday, February 23, 2011

tiga pagi

anakku sayang,

malam tadi ibu terjaga lagi,
saat terdengar engsel pintu bilikmu berbunyi.

lalu kau diam di bilik air

dalam langkah halusmu di ruang tamu,
juga bisa ibu teka segala gerak laku.

kemudian kau hilang ke dalam kamar sepimu.

anakku sayang,

sekejap lampu bilikmu terpasang,
lalu padam semula.

ibu yakin kau sudah mula berbicara.
berbisik-bisik dengan Yang Maha Mendengar Segala.

duhai,
anaknda sayang,
pingin sekali ibu meninjau.
pingin sekali ibu melihat redup wajahmu

terlalu mahu ibu tahu,
apa agaknya bisik-bisik doamu?
apa agaknya yang kau pinta dari Tuhanmu?


duhai anakku,
dalam samar lampu
kau alunkan lagi nyanyian dari kitab sucimu.

pingin sekali ibu tahu,
surah apa kau pilih malam ini nak?

duhai anakku,
saat belum air matamu jatuh.
ibu sudah tahu
esok pagi selepas subuh
pasti merah matamu,
sembap wajah,
namun berseri dengan cahaya yang entah dari mana.


saat kau terngongoi sendirian di dalam sujudmu
ibu tahu kau bahagia
hingga ibu cemburu nak,
dari mana datangnya segala esak tangismu itu?

sungguh benar kau rindu
(ya nak?)


duhai anakku,
apa kau bangun tiap lewat malam
buat menyampaikan hajat,
memohon taubat,
meminta dimudahkan segala,

atau kau bangun semata-mata kerana bernama hamba?




jadi katakan sayang,
andai tak ada syurga dan neraka;
apa kau sudi juga?

mengorbankan segala tidurmu buat Dia?




andai tak diciptakanNya syurga dan neraka,
apa kau masih sudi menjadi hamba?



malu kan sayang?
andai bersolat hajat
tanpa bertaubat?



dan bila ibu lihat kau sekali lagi tertidur di atas sejadah, cuma mampu ibu juga meminta; agar segala yang kau lafaz dalam doa, diperkenankannya.


selamat malam sayang :)





.

4 comments:

Anonymous said...

rindunya saat itu...
saat itulah hati ku bisa menjadi tenang...

light 0F happiness said...

salam aisyah

aisyah buat sendiri ea puisi ni?
suka baca :)

Fida Faizal said...

rindukan detik2 ini. YA Allah. kadang2 fida terleka untuk berdendang sebab kan terlalu busy dg kerja2.. haritu roomate tak ada kat bilik, fida layan perasaan nyanyi kan surah yang fida tak ingat judulnya.. rasa macam nak nangis.. akak, fida RINDU sangat pada kak aishah... maaf ya kak. fida manjang je tak dapat2 jumpa akak....

hamshira said...

anonymous,
kan?
semoga kita selalu dipilih menjadi tetamu malam :)



light of happiness,
:)
ya ditulis sendiri insya'Allah.
semoga isinya dapat diterima



fidaaaa!
awak adalah sangat bz kan?
akak ni pun entah bila la nak rajin bangun malam.
qiam baca buku adalah.

aimisyu~

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed