Monday, May 16, 2011

mantera

bismillah
keranaMu ya Allah
aku memandu melangkah
pergi ke sekolah
ku mohon,
kuatkanlah



*dibaca sepanjang perjalanan pergi dan pulang ke sekolah, dengan jantung kencang, kaki sejuk dan jiwa tak berapa kacau.


dan pulang tadi Allah izinkan dengar imam suhaib webb di ikim.fm, bercerita tentang menuntut ilmu. diingatkan tentang sebuah hadis yang sangat cool yang lebih kurang maksud: orang berilmu dibandingkan dengan ahli ibadat bagaikan antara cahaya bulan dengan bintang.

tentulah, tentulah bulan selalu lebih cerah

dihuraikan bagaimana kita yang mencari ilmu disamakan seperti bulan, kerana baginda rasulullah (selawat dan salam ke atas junjungan) adalah bagaikan mentari, yang kita pinjam cahayanya. kita! kita orang berilmu memberi sinar dari sinarnya saat matahari sudah tiada.

*tampar diri sendiri*

talibul ilm faridhatan ala kulli muslim

bukan al-ilmu itu yang wajib,
tapi mempelajari/ mencari ilmu itu yang difardhukan

sudahnya aishah malu sendiri.
kata orang, apa yang tidak membunuhmu tidak akan menjejaskanmu.

ingat balik, why did you want to this?
kerana Allah
untuk umi
untuk umi
untuk umi
untuk maryam, balqis, abdullah, muhammad dan yusuf





dan, pergi sekolah tidaklah seteruk mana.


-_-"






.

2 comments:

Akhyar said...

skolah2.

jgn mls.

oke,esok exam.


huk.

laila~ said...

kamu pun zull!

jangan asyik nak tengok cerita anime awek muka ganasss tu je. apa namanya? rukya? kaya?

hik hik hik

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed