Thursday, May 5, 2011

rindu ibu (ii)

pada
setiap
aku
melihat,

lambai
perpisahan
dari seorang
ibu,

menghantar
pergi
anaknya sendiri,

di lapangan terbang
(anaknya ke negara asing tak pernah dijejaki)
ke kurungan jeriji besi
(anaknya diuji dengan dunia yang bagai bidadari)
hari pertama persekolahan
(dan hari-hari seterusnya si anak bertatih menuju dewasa)
melepaskan si dara kepada lelaki asing yang baru dinikahi
(sedang dia lama memelihara gadisnya, kini disunting entah siapa)

dari dalam rahim, ke perut dunia yang kejam
(sedang rahimnya tempat paling selamat buat sesiapa saja)

.

.
.

aku terlihat

bayang
ibunda Musa (a.s)
yang
menghanyut
zuriat
kesayangan
ke
sungai
yang
diberkati

lalu menyerah

segala
pada
Tuhan.

dengan yakin yang tinggi.






walau dulu,
(si ibu)
bagai
ibunda Hajar
berlari anak
ke
sana
sini
gigih
mencari
setitik
air
buat
ismail
yang ditinggal sendiri,
ayahnya
pergi.




tolong,
bisikkan padaku,
bagaimana sekalian ibu...

bisa setabah ini itu?




.
Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa:" Susukanlah dia; dalam pada itu, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan) lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita; sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang dari Rasul-rasul Kami.


(Al-Qasas:7)




selamat hari ibu setiapp hari,
umi aileviyu,

-aishah nur hakim-
takut mahu dapat anak.




.

5 comments:

she-G said...

sebak tetiba...


nape takut mahu dapat anak???
aishah mgkin tak dapat celen ibu sendiri..tp akak pasti,aishah juga ibu yang baik nnti

two beginnings said...

tiap kali MEI menjelma fahmi mesti suka...hari utk ibu.. dan hari utk fhami..hehe..dan mesti teringat video ni
http://www.youtube.com/watch?v=AiAZDoXimC0

Anak Pendang Sekeluarga said...

teringat ibu di kmpung....aduhai...

fuad ansari said...

Seronok ada anak.. lagi seronok dari kawen.. hehehehe...

maryam said...

kak she g,

ngeee :D,
entah kak. tipa2 hari baca macam2 jadi...kesian kat anak dalam perut ni ha.
tenkiu kak,
doakan ya!



fahmi,
:)
sebenarnya bukan tulis untuk hari ibu pun ni.
tapi kebetulan dah habis baru tringat, nak dekat hari ibu dah




anak pendang,
:)
semoga ibu2 kita dihujani rahmat,
dan doa dari anaknya





fuad,
serius?
:)
hee.
tak tahu pulak macam tu

perempuan

bismillah

It’s a habit of yours to walk slowly.
You hold a grudge for years.
With such heaviness, how can you be modest?
With such attachments, do you expect to arrive anywhere?

Be wide as the air to learn a secret.
Right now you’re equal portions clay
and water, thick mud.

Abraham learned how the sun and moon and the stars all set.
He said, No longer will I try to assign partners for God.

You are so weak. Give up to Grace.
The ocean takes care of each wave
till it gets to the shore.
You need more help than you know.
You’re trying to live your life in open scaffolding.
Say Bismillah, In the Name of God,
as the priest does with a knife when he offers an animal.

Bismillah your old self
to find your real name.


Maulana Jalaludin Rumi

FOR HEAVEN'S SAKE, MY HEART!

By Gibran

For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.



.

bukan semua soalan ada jawapan kan?

awak tak follow bukan sebab awak tak sayang, kan?

FEEDJIT Live Traffic Feed